Logo-Merkbinders

Bent u die ‘kijk-mij-eens-types’ ook spuugzat?

Written by Marijke Coopmans on dinsdag, 22 maart 2016. Posted in Copy & Concept

Oftewel: hoe schrijf je de perfecte homepagetekst

Bent u die ‘kijk-mij-eens-types’ ook spuugzat?

Huh? Mag het misschien een onsje minder arrogant zijn. En toch wordt deze openingszin vaker gebruikt dan je denkt. Op internet weliswaar en in iets andere bewoordingen, maar de strekking en het effect ervan zijn hetzelfde. De hoogste tijd dus voor een korte cursus online bescheidenheid.

Verplaats jezelf in de bezoeker van je site

Minstens de helft van de hompageteksten begint met ‘wat wij allemaal niet kunnen’ en ‘kijk-ons-nou-eens-geweldig zijn’. Maar is het eigenlijk niet gewoon een stuk sympathieker om eerst eens even te vragen waarnaar de bezoeker van je site op zoek is. Geef je lezer die persoonlijke aandacht en laat zien dat je begrijpt waar hij of zij tegenaan loopt. Bijvoorbeeld door concreet een vraag te stellen, zoals:

Bent u die ‘kijk-mij-eens-types’ op internet ook spuugzat?

Als je bezoeker zich herkent in de vraagstelling en zich daarmee ‘begrepen voelt’, zal hij eerder geneigd zijn om verder in de tekst te duiken. En daarmee ben je al een heel eind. Websitebezoekers beslissen namelijk in slechts luttele seconden of een site interessant voor hen is. Zo niet, dan wordt je homepage in één klik van het scherm geveegd.

Laat zien dat het anders kan

Als je de aandacht van de bezoeker hebt, is het tijd om zijn interesse te wekken. Dat doe je door te laten zien wat een mogelijk alternatief is; in ons voorbeeld zou dat kunnen resulteren in:

Wilt u zelf wat sympathieker overkomen? En zoekt u juist een flinke dosis Hollandse nuchterheid in uw webteksten?

Wat is jouw Unique Buying Reason?
Nu pas – en echt nu pas – mag je over jezelf gaan vertellen. Laat zien wat jij als bedrijf in huis hebt om aan de vraag van je bezoeker te voldoen, maar vergeet vooral niet oprecht, bescheiden en dicht bij jezelf te blijven. Dus bijvoorbeeld:

Verbeeldingskracht snapt dat en biedt u daarom een cursus online bescheidenheid in minder dan 5 minuten tijd. Handzaam verpakt in een blog. Praktisch, effectief en gratis bovendien; daar houden wij Hollanders nu eenmaal van.

Het is tijd voor actie
Nu heb je dus een hapklare prospect, maar het is wel zaak om hem iets te geven waarin hij kan bijten. Een telefoonnummer bijvoorbeeld, of een e-mailadres, een actiecode, formulier of link. Met een vakterm: ‘call-to-action’ genoemd, mooi vormgegeven in een opvallende button op je homepage.

Dus bent u ook op zoek naar een pakkende homepagetekst? Neem direct contact met ons op en word gezien!

Appeltje eitje. En weet je wat het leuke is? Bovenstaande regels kun je eigenlijk toepassen op vrijwel elke commerciële tekst. Vergeet niet een pakkende titel erbij te verzinnen en zorg uiteraard voor een gepaste afsluiting. Daar eindigt elk goed gesprek immers mee.

Marijke Coopmans werkt als freelance copywriter onder de naam Verbeeldingskracht en maakt deel uit van MerkBinders.

Geef klantgericht telefoneren de aandacht die het verdient

Written by Cissy van Hoof on maandag, 15 februari 2016. Posted in Acquisitie & New Business

Geef klantgericht telefoneren de aandacht die het verdient

Hebt u enig idee hoe uw medewerkers de telefoon aannemen? Zijn ze klantgericht en vriendelijk? En wordt er succesvol een vervolg gegeven aan het gesprek? Zelf kom ik nog wel eens het tegenovergestelde tegen. Er wordt een no-name policy gehanteerd en, met moeite mag de naam van de gesprekspartner of contactpersoon genoteerd worden … hoe onpersoonlijk! Na onnodig lang in de wacht te hebben gestaan, en na veel gezucht en gesteun, krijg ik te horen dat de persoon die ik nodig heb niet aanwezig is. Wanneer dan wel is onbekend. En helaas wordt ook verzuimd om te vragen of ik teruggebeld wil worden; een gemiste kans!

Er is een fout opgetreden…

Written by Jos Piek on maandag, 15 februari 2016. Posted in Positionering

Er is een fout opgetreden…

Daan Roosegaarde (pionier, kunstenaar en ontwerper) ziet ons bij voorkeur niet als de generatie van meningen, maar als de generatie van voorstellen. Dus niet het huidige systeem met vijf procent verbeteren en dat dan innovatie noemen, maar het oude systeem loslaten en met iets nieuws komen. Niet ons verleden bepaalt immers wie we zijn, maar wat er gaat komen.  Inspirerend?! Zie https://vimeo.com/150992531

“Ga je voor drukwerk of liever online?”

Written by Ruud Machielsen on dinsdag, 22 september 2015. Posted in Design & Vormgeving

“Ga je voor drukwerk of liever online?”

Wat was het vroeger makkelijk ... Als je als bedrijf een folder wilde liet je die vormgeven, even controleren en hop naar de drukker. Maar de volwassenheid van internet maakt kiezen moeilijk. Want ga je voor drukwerk of liever online?

De strijd tussen on- en offline

Over beide valt eigenlijk wel wat te zeggen. Toch lopen ze qua kosten en mogelijkheden aardig uiteen. Druk, plaatsing en distributie maken print relatief kostbaar. Bovendien heeft het een langere doorlooptijd en kun je niet even 1, 2, 3 een wijziging doorvoeren. Online kan dat wel. Maar leest het beeldscherm wel zo prettig? Niet dus. Althans niet zo prettig als papier. Bovendien gebeurt online alles sneller en biedt print juist een rustmoment in de alledaagse hectiek. Daar staat tegenover dat online communicatie goedkoper, makkelijker te verspreiden, beter te meten, te sturen, te koppelen en verdiepen is. En niet te vergeten: beter voor het milieu.

Versterkende werking
Okay, duidelijke taal. Maar soms is kiezen eenvoudigweg niet nodig. Uit diverse onderzoeken blijkt dat print en online elkaar enorm versterken. Wil je na het lezen van een folder meer weten? Dan surf je toch even op het web. Maar ook andersom werkt het zo; online campagnes zonder printondersteuning hebben een beduidend lager effect. Het is niet voor niets dat online gigant Bol.com naast al het webgeweld nog altijd folders meestuurt bij haar bestellingen en dat ook de IKEA-catalogus jaarlijks op je deurmat valt.

Altijd wat te kiezen
In het geval van ongelimiteerde reclamebudgetten kunnen print en online dus eigenlijk niet zonder elkaar. Maar wat doe je als kleine zelfstandige of ondernemer in het MKB? Keuzes hebben dan vaak des te meer te maken met de financiën, dan met uitgekiende strategieën. En toch heb je ook met kleinere budgetten wat te kiezen. Misschien is print bijvoorbeeld wel interessant als je de oplage verkleint of het aantal pagina’s vermindert. Of voer gewoon eens een test uit; stuur de ene helft van je prospects een digitale mailing en de andere een mailing op papier en kijk waar je het meeste resultaat behaalt. Bovendien is communiceren – zowel off- als online – in de eerste plaats een kwestie van maatwerk. Het is ervan afhankelijk wie je wilt bereiken en wat je doel is. En vooral ook meten en bijsturen. Slechts dan behaal je resultaat.

Ruud Machielsen werkt als freelance vormgever onder de naam MacGraphic en maakt deel uit van MerkBinders.

Maak jij de verwachtingen van je doelgroep waar?

Written by Cissy van Hoof on maandag, 20 juli 2015. Posted in Acquisitie & New Business

Maak jij de verwachtingen van je doelgroep waar?

Ondernemen gaat vandaag de dag al lang niet meer alleen om kwaliteit, prijs of service. Voldoen aan verwachtingen, daar draait het om; net als in real life overigens. Ik schotel je dan ook graag een etentje met vrienden voor om te illustreren hoe bepalend verwachtingen zijn en hoe je dat inzicht kunt vertalen naar je eigen business. Eet smakelijk!

Vandaag op het menu: verwachtingen
Alle ingrediënten voor een heerlijk avondje uit waren aanwezig. De setting was prima, de sfeer en het gezelschap goed en het restaurant drukbezocht. Over de voorgerechten niets dan goeds. Vervolgens kregen we goulashsoep voorgeschoteld, aldus de serveerster. Het bleek echter ossenstaartsoep te zijn. Geen probleem, dat kan gebeuren dachten we nog, maar het bleek eerder regel dan uitzondering. Bij het hoofdgerecht (een mix van vlees en vis), vertelde dezelfde serveerster wat we voor ons hadden en één van de vleessoorten werd aangekondigd als biefstuk. Als niet-visliefhebber kan ik je vertellen dat ik zeer onaangenaam verrast werd door een tonijnsteak op mijn bord in plaats van een biefstuk zoals beloofd. Wederom een gemiste kans. Tot slot het dessert; een parade van allerlei lekkernijen met onder andere een glaasje tiramisu, aldus you-know-who. Helaas waren er waarschijnlijk geen lange vingers meer te krijgen, want al bij de eerste hap proefden we speculaas en konden we in de verste verte geen tiramisu ontdekken.

Een nare nasmaak
Wat een desillusie. Hoe verder de avond vorderde, hoe meer onjuiste informatie en hoe minder onze ervaring met deze horecazaak. De kwaliteit van het eten was prima, met de prijs was niks mis en de bediening was vriendelijk. De kans is echter klein dat we er nog ooit terugkomen, laat staan dat we het restaurant aanbevelen bij vrienden en familie. Dat heeft alles te maken met het scheppen en vervolgens niet waarmaken van verwachtingen.

Practice what you preach
Met acquisitie is het niet anders. We doen ons best om in the picture te komen bij onze potentiële opdrachtgevers. Met een website, via social media, door actief te netwerken, met leuke acties en tal van andere vormen van exposure. Vraag is wat je daar verkondigt? Wat is je boodschap en sluit deze aan bij de verwachtingen van je prospect? En last but not

least: kun je waarmaken wat je belooft?
Juist dit verhaal is een van de redenen geweest om me te voegen bij MerkBinders. In de jaren dat ik actief ben als salesexpert ben ik meerdere keren bedrijven tegengekomen die new business nodig hadden, maar in de basis de middelen en de boodschap niet op orde. MerkBinders is een mooie combinatie van experts die het totale plaatje kunnen laten kloppen. Pas dan kun je starten met sales. Eerder ermee beginnen is niet alleen verspilde energie, maar doet ook afbreuk aan de relatie met je doelgroep en zorgt zelfs in veel gevallen voor negatieve publiciteit.

Benieuwd of jouw plaatje klopt? Neem dan gerust even contact met ons op voor een scan van je bedrijf www.merkbinders.nl/contact.

Meer verbinding? Meer interactie! Een aantal tips op een rij…

on dinsdag, 28 april 2015. Posted in Community Marketing

Oké, je bent dus actief op social media, maar wordt er ook gereageerd op je berichten? Hier volgen een aantal tips die je kunnen helpen.

Merkbinders-sociaal-netwerkOké, je bent dus actief op social media, maar wordt er ook gereageerd op je berichten? Hier volgen een aantal tips die je kunnen helpen.

Weetjes
Schrijf posts met interessante en boeiende weetjes. Kies een actueel onderwerp wat interessant is om te lezen.

Je mening
Laat je volgers weten wat jouw mening is. Over het laatste nieuws, of over een artikel wat je bijvoorbeeld gelezen hebt. Laat weten hoe je over het onderwerp denkt en ook waarom.

Deel niet zomaar iets
Als je een link naar een YouTube filmpje wilt delen schrijf er dan ook bij wat je volgers kunnen verwachten. Mensen willen weten waar het over gaat maar bijvoorbeeld ook hoe lang het filmpje duurt. Ze willen weten wat het oplevert om er naar te kijken.

Verkorte links
Je kunt in posts ook verkorte links gebruiken. Op deze manier ontstaat er meer ruimte in het bericht wat je gaat plaatsten. Vooral op Twitter is dit handig omdat je daar al snel aan het limiet van 140 karakters. Om je link in te korten kun je url shorteners gebruiken, bijvoorbeeld Bit.ly en Ow.ly. Met Bit.ly kun je je links ook persoonlijk op maat maken, handig dus!

Gebruik beeld
Gebruik afbeeldingen in berichten die je wilt posten. Zoals het bekende gezegde: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Door afbeeldingen te gebruiken op social media kun je meer interactie en respons verwachten.

Mening van volgers
Vraag eens naar de mening van je volgers. Wat vinden je volgers van dat artikel wat jij laatst gelezen hebt of van het laatste nieuws? Start een discussie en zorg ook dat je zelf actief bent in de discussie.

Heb jij wat aan deze tips en ga je ze ook gebruiken? Of wil je iets meer weten over deze tips? Laat het ons weten!

7 tips voor een foutloze tekst

Written by Marijke Coopmans on donderdag, 16 april 2015. Posted in Copy & Concept

Even snel een e-mail versturen, een websitetekst aanpassen of een bericht op social media plaatsen? Een fout is snel gemaakt. Is dat erg?

schrijven3Even snel een e-mail versturen, een websitetekst aanpassen of een bericht op social media plaatsen? Een fout is snel gemaakt. Is dat erg? Misschien niet als je een tweet verstuurt namens de plaatselijke sportvereniging, maar voor ieder zichzelf respecterend bedrijf is foutloos schrijven een must.

Spel- en taalfouten ogen niet alleen onverzorgd en onprofessioneel, maar tasten ook je geloofwaardigheid aan en zeggen indirect iets over de kwaliteit van je bedrijf en dienstverlening. Hierbij dan ook zeven tips om fouten in teksten te vermijden.

Tip 1: Gebruik altijd de spelling- en grammaticacontrole
Het klinkt zo simpel, maar toch wordt de spellingcontrole nog vaak overgeslagen; zeker als het gaat om e-mail- en social mediaberichten. Voortaan toch gewoon even doen dus, maar staar je er vooral niet blind op. ‘Lijd’ en ‘leid’ zijn alle twee goed gespeld, maar hebben toch echt een andere betekenis.

Tip 2: Lees je teksten hardop voor
Een tekst schrijf je vaak niet in één keer, waardoor de kans groot is dat onbedoeld oude tekstfragmenten blijven staan. Deze haal je er eenvoudig uit door je tekst woord voor woord hardop voor te lezen.

Tip 3: Lees de tekst achterstevoren
De moeilijkheid van het controleren van een tekst is dat de inhoud afleidt. Begin daarom eens met de laatste zin en werk zo naar het begin van de tekst toe. Daarmee lees je de woorden afzonderlijk in plaats van in de context en spoor je fouten gemakkelijker op.

Tip 4: Extra aandacht voor lastige dt-fouten
Of je nu bankdirecteur of caissière bent; dt-fouten zijn snel gemaakt. Een handig ezelsbruggetje om deze te voorkomen is om de werkwoordsvorm te vervangen door een vorm van het werkwoord ‘lopen’ of ‘smurfen’. Je hoort dan meteen of er een extra ‘t’ aan het werkwoord toegevoegd moet worden. Smurf je niet?

Tip 5: Kijk voor de spelling van woorden op de Woordenlijst Nederlandse Taal
Wil je weten hoe een woord gespeld wordt, maar biedt de spellingcontrole geen uitkomst? Kijk dan even op www.woordenlijst.org van de Nederlandse Taalunie, met daarin de officiële Nederlandse spelling volgens het zogenaamde ‘Groene Boekje’. Er is overigens ook nog een variant daarop, namelijk het Witte Boekje. Dit verscheen als kritiek op de ingewikkelde en moeilijk hanteerbare regels van zijn groene tegenhanger. Alle 596 verschillen tussen wit en groen vind je op de site Onze Taal.

Tip 6: Check Taaladvies voor een antwoord op al je taalvragen
Wanneer gebruik je een komma en wanneer niet? En hoe zat het ook alweer met ‘haar/zijn’, ‘die/dat’ en ‘als/dan’? De site www.Taaladvies.net geeft een betrouwbaar antwoord op deze en honderden andere taalvragen. Ook kun je op deze site je specifieke vraag aan een taaladviseur voorleggen.

Tip 7: Laat een ander meelezen
Natuurlijk kun je een professioneel corrector inschakelen, maar het is stukken goedkoper om je teksten door een vriend, vriendin of collega na te laten lezen. Het is natuurlijk wel handig als hij of zij taaltechnisch onderlegd is en oog heeft voor details.

En wat ik zelf altijd doe, is er gewoon nog even een nachtje over slapen. Welterusten!

Marijke Coopmans werkt als freelance copywriter onder de naam Verbeeldingskracht en maakt deel uit van MerkBinders.

Merkverbindend; een zaak van mensen.

Written by Jos Piek on dinsdag, 16 december 2014. Posted in Positionering

Ongeacht uw product of dienst, uw succes wordt gemaakt door mensen. Niet langer kan het verschil worden gemaakt op basis van uw producteigenschappen. Deze zijn simpelweg niet langer uniek genoeg.

B2C, C2C, B2B, uw succes... H2H (Human2Human).
Ongeacht uw product of dienst, uw succes wordt gemaakt door mensen. Niet langer kan het verschil worden gemaakt op basis van uw producteigenschappen.  Deze zijn simpelweg niet langer uniek genoeg. Bovendien worden deze eenvoudig gekopieerd. Uw product heeft onvoldoende onderscheidend vermogen om langdurig succesvol te blijven. Uw succes wordt daarom bepaald door uw mensen en de manier waarop deze zich emotioneel weten te verbinden met uw opdrachtgevers.

Meer en meer wordt duidelijk dat bedrijven niet aan bedrijven zijn gekoppeld, maar personen aan personen. Als uw accountmanager het schip verlaat, volgen veel opdrachtgevers zijn/haar pad. Aan de ene kant noodzaakt dit tot goed werkgeverschap, waardoor uw accountmanagers willen blijven. En aan de andere kant noodzaakt het u om mensen met mensenkennis in dienst te nemen.

Maar wat is mensenkennis en hoe verwerf je dat?

Van de site www.carrieretijger.nl:

Mensenkennis begint met je open te stellen voor het gedrag en de motivatie van andere mensen. Je leert mensen begrijpen als je je regelmatig afvraagt: waarom doet diegene dit? Wat zou er in hem of haar omgaan? Neem jezelf daarbij niet als uitgangspunt, maar bedenk dat andere mensen hele andere redenen, drijfveren en gedachten kunnen hebben om iets te doen of te laten.

Je kunt de volgende dingen doen om je mensenkennis te vergroten: Observeren. Vragen stellen. Luisteren. Je inleven. Reflecteren. Persoonlijkheidsmodellen bestuderen.

Mensen die deze eigenschappen bezitten zijn in staat om verbinding te leggen. Het is aan u en uw bedrijf om deze verbinding eveneens emotioneel te laden. Welke onderscheidende, geloofwaardige en relevante waarden brengt u in om werknemers én opdrachtgevers duurzaam aan u(w merk) en aan elkaar te binden?

Graag informeer ik u persoonlijk over de manier waarop wij de merkverbindende waarden boven tafel krijgen. Samen gaan we op weg naar succes!

---

Bent u verbonden met succes?

Written by Jos Piek on dinsdag, 16 december 2014. Posted in Positionering

“Als je wint heb je vrienden, rijen dik echte vrienden” Een gevleugelde zin uit de songtekst van Herman Brood. Maar waarom? Waarom volgen wij winnaars en laten we ‘losers’ links liggen?

Het antwoord op de vraag wat organisaties succesvol maakt…

“Als je wint heb je vrienden, rijen dik echte vrienden” Een gevleugelde zin uit de songtekst van Herman Brood. Maar waarom? Waarom volgen wij winnaars en laten we ‘losers’ links liggen? Waarom doen wij bij voorkeur zaken met bedrijven die het goed doen? En kopen wij bij voorkeur producten en merken met een positieve en bij ons passende uitstraling…

Wanneer doet uw organisatie het goed?
Een lastige vraag? Als u winst maakt? Als u nieuwe producten ontwikkelt? Als u innovatief bent? Als u goed bent voor mens en maatschappij? Als u duurzaam en milieuverantwoord onderneemt…
Stuk voor stuk belangrijke punten. Op sommige vlakken zelfs ook onderscheidend, geloofwaardig en relevant en daarmee een onderdeel van de positionering waardig. Juist ook de mate waarin deze activiteiten worden gedeeld/gecommuniceerd heeft invloed op het imago. Het antwoord op de vraag of uw bedrijf verbonden is met haar relaties en met succes.

Wanneer bent u succesvol?
Waarom volgen wij winnaars? Omdat ze het goed doen/ hebben gedaan. Meer nog; omdat een winnaar iets zegt over ons. Over wie wij willen zijn. We willen ons met winnaars kunnen vereenzelvigen. Zowel in de muziek, in sport als in het zakenleven.
Doet uw bedrijf alles goed, maar kunt u nóg succesvoller zijn? Stelt u zichzelf dan eens de vraag: Wat zegt ‘het zakendoen met mijn organisatie’ over mijn opdrachtgevers? Welk imago geeft mijn organisatie aan mijn klanten? Anders gezegd: bent u succesvol, of maakt u opdrachtgevers succesvol?


 ---

Bent u verbonden met hetzelfde doel?

Written by Jos Piek on dinsdag, 16 december 2014. Posted in Positionering

Wellicht herkent u het: “Ja, ik wil vooruit, maar ik krijg de mensen in mijn organisatie niet in beweging.” En wat te denken van de gevleugelde uitspraak ‘regeren is vooruitzien’?!

Wellicht herkent u het: “Ja, ik wil vooruit, maar ik krijg de mensen in mijn organisatie niet in beweging.” En wat te denken van de gevleugelde uitspraak ‘regeren is vooruitzien’?! U plaatst een stip aan de horizon. Uw doel. Uw toekomstdroom. En dit deelt u met uw mensen. En dan gaan we vooruit. Toch werkt het niet?! ‘Ze’ komen niet in beweging.

Uw toekomstdroom delen, of een gedeelde toekomstdroom? Wordt het opgedragen of gedragen? Is men daadwerkelijk aangesloten, verbonden, dan wordt uw doel niet alleen gedragen, dan wil men graag zelfs bijdragen.

Is uw doel helder en eenduidig geformuleerd? Maakt u het volgers makkelijk om bij te dragen? En is het direct duidelijk hoe en waarmee men kan bijdragen?

Een merkverbindingsplan biedt uitkomst. Het verbindt uw mensen met elkaar. Met uw organisatie. En met de toekomst. Op basis van een gedeelde emotie, een gedeeld doel, gaat u samen op weg naar succes. Wilt u weten hoe het werkt? Stuur dan een mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel met 06 204 40 203

corner left-topcorner right-top
Wat boeit bindt!

corner left-bottomcorner right-bottom

Twitter MerkBinders